onsdag den 3. oktober 2007

Socialisering iis

Det faglige aspekt af socialisering er:At opnå gode relationer, at tilegne sig de normer, værdier og adfærdsmønstre som er karakteristiske for samfundet.
Funktion for socialisering: At den enkelte bliver i stand til at etablere og vedligholde gode relationer. At opnå social og kulturel kompetence.
Den primære socialisering forkommer i hjemmet, altså fra de vigtigste personer i barnets liv.
Den sekundære socialisering: Er det der forgår udenfor for hjemmet. Påvirkning fra øvrige, omgivelser, institution, medier, reklamer osv.
Dobbelt socialisering: Børnene er anbragt i institution tidligere end før, og derved overtager inst. noget af hjemmets socialiserings proces, hvilket skaber en flydende overgang mellem den primære og sekundære socialisering, dermed dobbelt socialisering.
I vuggestuen består pædagogens arbejde i at skabe gode relationer mellem barn/barn, og barrn/voksen. Det kommer til udtryk gennem: Sproglig udvikling, motorisk udvikling, pottetræning, fælles måltider, leg, ude ture, hvor alle bliver indraget, altså alle er med, derved opstår der en socialisering.

Ingen kommentarer: